2 maj 2010

Döpt

Nu är vi heeeelt slut, jag och Johan. Vi sitter i soffan framför en svensk film, "Mamma, pappa, barn" och svullar i oss massa godis och chips. Ganska härligt faktiskt! Varför är vi så trötta egentligen? Allt var fixat och klart inför dopet (trodde vi iallafall) Igår, Eriks konfirmationsmiddag kom fadder Josefine med familj och då vek vi servietter så svetten lackade. Tårtorna var beställda och skulle hämtads av Johans föräldra idag. Läskbackar var inhandlade och skulle köras till kyrkan av mina föräldrar. KLäderna vi skulle ha var framplockade och Svens skjorta var på strykning hos mina föräldrar. Ja, allt var liksom förberett! Så idag var det bara till att n juta av morgonen/förmiddagen och sen glida iväg och duka en timme innan det var dags för dopet.

Väl på plats ahde vi ju glömt det mesta- dukar, kaffe, pengar- men med god hjälp av familjen så löste sig problemen snabbt och smidigt.

Strax innan två väckte jag Klara, trattade i lite mat och bytte två bajsblöjor. Jag skulle alltså säga att hon var väl förberedd för att sköta sig väl genom hela ceremonin, vilket hon gjorde. Med undantaget att hon grät när prsäten John hällde vatten på huvudet- fast det FÅR man ju göra. Sven var med framme, men rörde sig såklart runt omkring i kyrkan. Liiite nervöst var det när han sprang runt de stora ljusstakarna. Finast i kyrkan var det när Lisa sjöng älskade barn- hon sjunger så fiiiint! Tack Lisa!

Älskade barn
av Jessica Nilsson

Så kom du då till oss du älskade barn,
och grep våra hjärtan med kraft.
Med ens fick allting mera mening,
långt mer än det någonsin haft.

Du ler så du strålar, din själ lyser klar,
Du fångar all ömhet omkring,
små fötter och fingrar, din hud och din doft
så underbart skapat allting.

Ditt liv skall vi följa och finnas för dig
och dela din glädje och sorg.
När skuggorna hotar ditt solsken,
så är vi din tryggade borg
Älskade barn

Idag vill vi visa för vänner och släkt,
den gåva vi fått att bevara;
Ett barn att få älska och skydda från ont,
en lycka för stor att förklara

Ditt liv skall vi följa och finnas för dig
och dela din glädje och sorg.
När skuggorna hotar ditt solsken,
så är vi din tryggade borg
Älskade barn


Då grät jag!

Jag grät även lite grann när John pratade om varifrån Klaras namn var tagna.

Efteråt var det fotografering och en stunds mingel. Kicki tog massor med kort och jag är säker på att det är många av dem som är fina. Jag hoppas kunna få lägga ut några här på bloggen sen. Tack Kicki!

Sen åt vi goda smörgåstårtor från Ica Norr och kanonfina tårtor från Ica Kvantum. Under maten och fikan lekte alla barnen (nåja, Vidar, Klara och Kasper hängde inte riktigt med än) tillsammans under ledning av lekfarbrorn Erik, han är helt fantastisk med barnen och helt outtröttlig. Tack Erik!

Vi öppnade alla fina presenter och vi blev jätteglada för allt.

En tavla "my first year" av farmor och farfar
Två silveraskar "Min första lock" och "min första tand" av Hasse och Berit
Rosa converseskor och "Den rosa barnkammarboken" av Josefine, nico och Axel
Ett körsbärsträd av familjen Kjellgren
En minnessko av Johans mormor Greta
Barnbestick av familjen johansson
Tallriksset med mugg av Malin
En egengjord ring av linnea som dessutom låg förpackad i ett superfint paket
En fin låda och ett månadssparande av mormor och morfar
Ett födelsedagståg av Kicki, andreas och Vidar (mycketr passande eftersom Kicki ju hade en viktig roll för mig på Klaras födelsedag

Dessutom fick Sven presenter, atck för det allihop!

Efteråt fick vi hjälp med disk och städning, tack för det!

Och nu sitter vi alltså här- helt slut! Trots att vi lejt bort så mycket, fått så mycket hjälp av alla nära och kära, och föreberett så bra.

2 kommentarer:

  1. Tack för ett jättefint dop!

    Jag har lagt in några av bilderna på vår blogg. Du får allihop (det var mååånga) imorgon. Jag kommer och hälsar på då tänkte jag! :)

    SvaraRadera
  2. Skickade några på mail.

    SvaraRadera