30 november 2010

Lussekatter

Idag har jag och Sven bakat mina godaste lussekatter någonsin. Klara fick titta på och äta (mutas med) päron. Mitt i baket upptäckte jag att det saknades ett ägg så det smet vi hem och hämtade hoss mamma och pappa- sånt som blir svårt att lösa när de flyttar. Åandra sidan är det inte jättemycket längre till Willys..men lite..och nu hade jag bara en halvtimme på mig...dvs den tid det tar för mig att få på båda barnen kläder, komma i kläder själv, baxa ut en vagn ur garaget (Johan envisas ju med att det ska stå en bil där ocksså nu när det är kallt) och sen övertyga Klara om att det är okej att slappna av såpass så man kan sätta hennener i vagnen.
Nu står spanskaplugg på schemat- kanske ska jag smaka så att bullarna var precis så goda som jag minns det

Receptet kommer från Vetekatten i Stockholm

Raskdeg:

1 paket 50 g jäst
2,5 dl mjölk
3 msk socker
6 dl Vetemjöl Special

Bortgörning:
1 gram saffran
2,5 dl mjölk
1,5 dl socker (jag använde 2dl sirap)
200 g smör i tärningar
2 tsk salt
12,5 dl Vetemjöl Special
1 ägg
1 uppvispat ägg (till pensling)
Russin eller tranbär (blötlagda)


1.Raskdegen: Vispa först ner jästen i mjölken och tillsätt sedan socker och mjöl. Berabeta degen i 10 minuter för hand eller 5 i maskin. Täck över degen med plastfolie och låt jäsa i en halvtimme

2.Bortgörningen: Tillsätt resten av ingredienserna till degen.
3.Knåda en kvart för hand eller 10 minuter i maskin. Täck degen igen och låt den jäsa en halvtimme till.

4.Forma lussekatter. Ställ ugnen på 225 grader.

5.Pensla med ägg, dekorera med russin och baka i mitten av ugnen 6-10 minuter beroende på storlek. vi gjorde 32 JÄTTEstora bullar- skulle nog göra något färre om jag gjorde om... kanske

2 kommentarer:

  1. Ser smaskiga ut.
    Du är en duktig tvåbarnsmor!

    SvaraRadera
  2. Ja, de var verkligen helt galet goda. Tack Johanna, du är rar!

    SvaraRadera