19 september 2009

Magen växer, men det är svårt att fånga på bild!

Hejsan hallådär ute! Denna vecka har jag äntligen börjat känna mig gravid. Magen börjar bli stor och fin! För första gången var magen stor även på morgonen i tisdags- härligt! Då plockade jag fram kameran och skulle ta ett kort påmig själv (för de andra två låg ju såklart och sov) men jag tycker kanske inte att det gjorde mig riktigt rättvisa, men ni får hålla till godo






Och så har vi ett från ungefär samma tid (vecka 21) förra gången)








Inatt var första gången jag drömde om bebisen i magen. Den sparkade så att jag kunde se konturerna av en fot och när jag tittade nära så var det inte bara konturerna utan faktiskt en riktigt fin bild av foten... jag kikade ännu noggrannare och såg hela bebisen- det var en jättefin liten pojke eller flicka. Aldeles perfekt faktiskt- och färdig.

Så var händer egentligen under denna vecka- såhär står det babyvärldens hemsida:
Vecka 21

Vikt: 325 g
CRL: 16 cm
Full längd: 25 cm
Se hur vi räknar vi ut vikt, längd och ålder här.



Om barnet
I början av denna vecka är fostret 18 veckor gammalt. Nu börjar hon/han ta små sovstunder, även om ett regelbundet sovmönster inte har utvecklats ännu. För det mesta sover fostret när kvinnan rör på sig och vaknar när hon sätter eller lägger sig ner. Vissa foster har nu hittat sin favoritsovställning.

Nu börjar ögonbrynen växa. Flickfostrets livmoder blir fullt utvecklad denna vecka och slidan börjar ta form. Det bruna fettlager som hjälper fostret att hålla värmen täcker nu hals, bröst och ljumskar.

Nu täcks också huden av ett vaxlager. Det består av döda hudceller, celler från lanugohåret och olja från hudkörtlarna. Vaxlagret skyddar fostret från hudinfektioner. En del av det är kvar vid förlossningen och gör barnet halt, vilket underlättar passagen genom födelsekanalen. Nyfödda har ofta kvar lite vax i hudvecken.

Se barnet växa i magen här

Till föräldrarna
Många kvinnor börjar nu känna sig varma, vilket är helt naturligt eftersom sköldkörteln är mer aktiv och ämnesomsättningen är 20 procent högre än annars. På nätterna svettas många för att kyla ner kroppen. Det är viktigt att dricka mycket vatten.

Okej, tack förnu- måste gå och ta ett glas vatten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar